Kto chce byc slyszalny lepiej niz zwyczajnie wie ze oprócz anteny najwazniejszy jest dobry mikrofon. Mikrofony oryginalne tym roznia sie od akcesoryjnych ,ze oprócz tego ze sa wiele "cichsze" nie przenoszą tych najbardziej skutecznych dla modulacji AM FM i SSB czestotliwosci mowy . W AM i SSB najwazniejsze jest by z mikrofonu po torze modulacji wychodzila dosc wysoka amplituda ,w miare ostra (bez niskich tonów)modulacja , oraz by poziom szumu z pomieszczenia (pojazdu) nie zagłuszał samej mowy . Ważna jest kompresja by poziomy zarówno cichych słow jak i zbyt głośne sapanie czy słowa były wypuszczane na jednakowym ale wysokim poziomie. Poziom modulacji a co za tym idzie wymodulowanie fali nosnej dla AM ale i PIKU dla SSB bezposrednio wpływa na moc wcz radia a co za tym idzie słyszalnosc i zrozumienie i respondenta. W Fm ważna jest nie przekroczona dewiacja (by nie zrywało)oraz w miare wyposrodkowane pasmo przenoszenia dla mikrofonu by emitowane słowa były jak najbardziej czytelne u kogos z kim rozmawiamy. By nie musial sie wsłuchiwaćczy korygowac do nas barwy tonu głosnikowego w odbiorniku CB. Najprostszymi sposobami na zmiane poziomu modulacji bylo zamiana wkladki dynamicznej na pojemnosciowa w radiotelefonie. CO jednak wymagalo dodania rezystora i kondensatora bo ta druga wymagala zasilania . Niska impedancja (opor)wkladki dynamicznej powodowal iz trzeba bylo dosc glosno mowic by zainicjowac cos w radiu . Takie rozwiazania byly dobre w samochodach gdyz głosny silnik czy szum opon nie zagłuszał mowy. W domach jednak poziom szumu zgiełku był zupełnie inny. Po zastapieniu wkladki dynamicznej mikrofonem pojemnosciowym ostrosc modulacji rosła a i pasmo przenoszenia zostalo poszerzone o soprany i basy. Wkladka elektretowa 3 nózkowa z tranzystore fet w srodku wymagala dodatkowo zasilania z bateryjki lub podania ja poprzez kabelek . Wowczas mikrofon stawal sie bardziej czuly nawet na szeptanie ale zbieral juz szumy i efekt kubła z mieszkania. Kto cwanszy dodawal jeszcze jeden dwa tanzystory w szereg co powodowalo iz przelatujaca mucha byla rownie dobrze slyszana jak mowa nadawcy. Jezeli komus wydawalo sie to za malo konstruowal kompresor dynamiki no taki jak ten na ukladzie TDA1002 (schemat tutaj)
PAN 432 MT bardzo elegancji , drogi , skuteczny , zasilany bateria 9V w miare odporny na nadajnik nadawal sie wprost idelanie do samochodu . Po obnizeniu czulosci a wyzylowaniu poziomu na wyjsciu przy bliskim mowieniu normalnym glosem chcial urwac modulator radia a i kocowka mocy wowczas ogniem waliła w antene.

Konkurencyjnym dla niego modelm byla "czekoladka" rownie droga i ceniona SADELTA ECHO MASTER ... (w wersji recznej).Zasilana z baterii 9V czasem kabelkiem po stabilizatorze 7809 dawala czadu . Nie jeden glosnik oraz nie jedno radio spadlo komus z półki gdy nadawca krzyknal wywolanie ogolne lub break przez to cacko .

Kazdy kto zazdroscił kolegom od PAN 432 lub SADELTY ich echa itp próbował znaleźć tańsze półśrodki . Takimi mogły być Kamery pogłoswe firm takich jak President

Wspanialym wynalazkiem okazal sie Polski produkt na obecne czasy CB COMPACT LP-30 .

LUDZIE ZAKOCHANI W TYM MIKROFONIE NAWET TWORZA O NICH STRONY NP TUTAJ WWW.CBCOMPACT.TWARDZIK.NET
Mikrofon ten posiadał :

DLA CIEKAWYCH Link do instrukcji mikrofonu CB COMPACT TUTAJ
Mikrofon ALAN F10 , F16 z tego co pamietam a moge sie mylic .. w koncu ma sie kupe lat .. TO mikrofony z Echem i rogger beepem zalaczanym z boku . Charakterystyczne trójtonowe brzmiace PI PI PI .. Czesto slyszane na ALFATANGO dwa wsokie jeden niski beep . Echo jak echo calkiem niezle .

DENSEI 2023- kawal mikrofonu -
Podsumowujac mikrofony uzywane przez nas w domach i pojazdach dodawały nam czadu dla samego radia ..ale wiemy ze samo radio i mikrofon nie znacza nic bez dobrej anteny ale o tym w innym dziale
TO NIE HOBBY TO SPOSÓB NA ŻYCIE
,
AQQ